Un instrument auto-administrat, auto-scorabil şi auto-interpretabil, pentru planificare școlară, academică și în carieră.
#1 Auto-evaluarea intereselor vocaționale, conform modelului RIASEC al lui Holland
completarea chestionarului ia aproximativ 20 de minute
Check4Skills este un ghid pentru planificare școlară și de carieră. Acesta a fost creat în baza teoriei dezvoltate de către Ph. Dr. John L. Holland. Check4Skills se bazează pe cercetări extinse referitoare la modul în care tinerii își aleg traseul educațional și profesional.
Teoria cunoscută sub denumirea de RIASEC, arată faptul că atât oamenii, cât și mediile de lucru pot fi clasificate în funcție de șase tipologii de bază: Realist, Investigativ, Artistic, Social, Întreprinzător și Convențional.
Pe măsură ce tinerii vor completa răspunsurile în acest instrument, vor regăsi întrebări referitoare la aspirațiile, activitățile, interesele și alte estimări de sine ale propriei persoane.
Instrucțiuni pentru profesori
Furnizați elevilor voștri link-ul necesar completării chestionarului.
Apoi, pe scurt, înainte de a se apuca de treabă, explicați-le în ce constă chestionarul și cum va putea fi acesta completat.
Instrucțiuni pe care să le furnizați participanților
Cu această auto-testare, vă vei oferi posibilitatea de a explora și învăța cât de mult veți putea despre sine și referitor la lumea ocupațională și educațională. Rapoartele pe care le vom genera în urma auto-reflecției voastre, vă va oferi sugestii și resurse pentru a vă putea planifica educația și cariera viitoare.
În chestionar vi se vor prezenta un număr de activități și ocupații la care vă rog să vă gândiți dacă vă atrag sau nu. Totodată, vi vor prezenta un număr de caracteristici care e posibil să vi se potrivească sau dimpotrivă. Vă rog să evaluați cât de mult vă caracterizează acestea, bifând răspunsurile corespunzătoare.
Altfel spus, sunt 5 răspunsuri posibile, din care vă rog să-l alegeți pe acela care vi se potrivește cel mai bine. Răspundeți cu sinceritate.
Rezultatul acestui test vă va arată care vă sunt interesele și care ar putea fi oportunitățile viitoare de dezvoltare pentru a învăța cu drag și a explora domenii și ocupații care vă atrag.
#2 Scorul sumativ și ocupațiile de interes
- 20-30 minute pentru reflecție
- încurajați-i să-și noteze ideile | furnizați-le un suport digital pe care să-și aștearnă gândurile
R
Profil practic, stabil din punct de vedere emoțional, economic, autentic, onest, modest, respinge ideile radicale, activ în identificarea provocărilor și soluțiilor.
I
Profil analitic, independent, rațional, prudent, intelectual, complex, critic, curios, precis, original, creativ, independent în gândire.
A
Profil sofisticat, imaginativ, intuitiv/personal, dezordonat, nonconformist/alternativ, emotiv, impulsiv/spontan/neinhibat, deschis, expresiv, independent, original, idealist, sensibil.
S
Profil empatic, responsabil,, cooperant, idealist, sociabil, amabil, cu tact, prietenos, răbdător, înțelegător, generos, persuasiv și cald.
E
Profil persuasiv, energic, aventuros, optimist, plăcut, exuberant, încrezător, autoritar, sociabil, vorbăreț, asertiv, extrovertit, dominant și impulsiv, comunicativ.
C
Prudent, tenace, conformist, inhibat, practic, conștiincios, metodic, timid, defensiv, ascultător, eficient, stabil, inflexibil, ordonat, social, corect, original.
Instrucțiuni pe care să le furnizați participanților
Odată ce tinerii au completat chestionarul, este momentul să-i încurajați să reflecteze la rezultatele acestuia, răspunzând unor întrebări, ca cele de mai jos:
Care-mi este scorul sumativ?
Care-mi este profilul ocupațional?
Cât de aliniat îmi este profilul la filiera educațională pe care o urmez în prezent?
Care sunt disciplinele care pot susține alegerea ocupațiilor de interes pentru mine?
Apoi, rugați-i să se gândească la pasiunile și abilitățile proprii, reflectând la scorul sumativ obținut și la modul în care toate acestea coincid cu ocupațiile reieșite din completarea Check4Skills:
Scorul sumativ reflectă întocmai interesele mele vocaționale?
Dintre ocupațiile sugerate (vezi mai jos), care sunt 3 de foarte mare interes pentru mine?
Cat de conștient(ă) sunt de pasiunile și abilitățile pe care le am și care reprezintă avantaj în alegerea ocupațiilor de care sunt atras(ă)?
Instrucțiuni pentru profesori
Odată ce au trecut prin cele două puncte de mai sus, rugați-i să-și împărtășească gândurile unii altora. Îi puteți grupa în diade sau în echipe mai mici; totodată, puteți lucra cu ei în plenară.
Fixați noțiunile cu privire la înțelegerea termenilor, conceptelor și datelor pe care raportul interpretativ le furnizează.
În plus, asigurați-i că veți detalia cu fiecare, individual, aspectele personale de interes.
Desigur, în discuția axată pe interpretarea semnificației intereselor RIASEC, pe care o veți avea cu elevii voștri, le veți arăta ce înseamnă mai exact acest scor sumativ, precum și semnificația fiecărui element RIASEC.
În plus, îi veți învăța cum să se folosească de această metodologie pentru a progresa cu mai multă ușurință punându-și la bătaie pasiunile și abilitățile. Totodată, îi veți ghida în procesul de identificare a celor mai facile căi privind dezvoltarea și capacitarea potențialului propriu.
Este important să le spuneți că puterea profilului din acest moment este modificabilă în timp.
Cu scopul de a-și îmbunătăți abilitățile și explora potențialul prezent, va fi esențial ca elevii voștri să fie implicați în activități de tot felul, să experimenteze contexte noi de învățare. Doar așa vor putea crește în ritmul propriu.