Mai jos găsiți un set de aplicații practice pe care vă încurajăm să le derulați împreună cu elevii voștri cu scopul de a fixa informațiile pe care și le iau din această auto-reflecție, înainte de Play4Skills.
toate cele de mai jos sunt instrucțiuni pe care le puteți oferi participanților din programul vostru.
#1 Caracteristici observabile despre sine
individual
10 minute
Scopul exercițiului:
Să facem introducerea în atelier, să facilităm un exercițiu de cunoaștere altfel și să energizăm grupul.
Gândește-te la tine și, fără să-ți notezi numele sau vreun indiciu ușor detectabil despre sine, în jamboard, enumeră diferite însușiri pe care le ai: înălțime, culoarea ochilor, culoarea părului, vârsta, temperamentul, orice detaliu alt detaliu etc.
La final, vom afla cine este personajul care întrunește însușirile menționate de fiecare dintre voi.
instrucțiuni pentru profesori
Înainte de a da startul exercițiului, creați un document digital sau fizic, după caz, pe care tinerii să-și poată nota ceea ce le solicita. Dați-le 5 minute pentru a scrie.
Apoi, aleatoriu, alegeți grupul de însușiri din document și încurajați participanții să ghicească despre cine-i vorba. Inclusiv cel care are acele însușiri trebuie să intre în joc, pentru a nu se deconspira.
La final, chiar dacă li s-a descoperit identitatea sau nu, fiecare să-și noteze numele și o caracteristică a personalității sale, într-un loc indicat de voi, vizibil pentru tot grupul.
#2 Bagajul Personal
individual
15 minute
Scopul exercițiului:
Să-i provocăm la auto-cunoaștere și auto-descoperirea propriului potențial, din perspectiva abilităților, capacităților, posibilităților etc.
În spațiul „conținutul cutiilor mele” din documentul de mai jos, în sheet-ul propriu, notați în fiecare categorie cât mai multe informații relevante referitoare la propria persoană.
Fiți cât mai explicițiexplicite posibil și totodată, cât mai onești/oneste.
Instrucțiuni pentru profesor
Căutați să sprijiniți tinerii în acest proces reflexiv; încurajați-i să-și noteze lucrurile importante pentru sine, la care să le fie greu să renunțe în simularea care urmează.
Pentru a urmări conținutul cardurilor (viitoarele cutii din rucsac) vedeți centralizarea în documentul de mai sus, în sheet-ul denumit „masa facilitator-ului_faza 1”.
#3 O ascensiune pe Everest
individual
20- 30 minute
Cu acest demers ne-am propus să provocăm tinerii la deschidere și curiozitate față de propria persoană, în primul rând, prin auto-procesare a ceea ce au descoperit despre sine, trecând prin acest exercițiu.
Scopul exercițiului:
Să identificăm cele mai importante dorințe, aspirații, năzuințe, obiective ale tinerilor cu care lucrați, precum și dezvoltarea capacității acestora de a lua decizii.
Urmează să plecați cu toții într-o călătorie surprinzătoare pe celebrul munte Everest. Obiectivul vostru este să urcați la 8.848 metri altitudine, pe binecunoscutul vârf „Sagarmatha” (Nepal) sau „Chomolungma” (Tibet), în românește „Zeița Lumii”.
Va fi o experiență deosebită. Fiecare veți lua cu voi în rucsacul propriu câte opt cutii cu conținuturi foarte personale: dorințe, așteptări, aspirații, lucruri importante, puncte tari, puncte slabe, oportunități/resurse și amenințări/riscuri, pe toate cele pe care le-ați notat mai devreme.
Pe parcursul ascensiunii pentru a vă ușura bagajul și înlesni urcarea, veți fi nevoiți la anumite momente, să aruncați o parte din cele 8 cutii pe care le cărați în spate.
Cum veți proceda?
În primul rând, veți lucra cu același document în care v-ați notat mai devreme ideile, conceptele, idealurile, visurile foarte personale.
În al doilea rând, la solicitarea mea expresă, veți alege cutia la care sunteți dispus(ă) să renunțați (copy), plasând cardul corespunzător pe planșa personală în spațiul „cutii aruncate pe parcursul ascensiunii” (paste) și apoi, o eliminați din rucsac (ștergând efectiv acel card din locul copierii).
Atenție! Începem ascensiunea :)
Acum, că sunteți cu toții pregătiți. Imediat vă veți urca în elicopterul care vă va duce la prima tabără de bază, de unde veți începe să tot urcați în condiții grele, după cum știm din poveștile altor exploratori, fascinați de Everest. Pentru ca elicopterul să se ridice de la sol, sunteți nevoiți să aruncați peste bord una dintre cutiile pe care le aveți în rucsac. Dacă nu faceți asta, nu vă veți putea îmbarca cu toții pentru această călătorie îndrăzneață. Așadar, aruncați prima cutie, acum.
Presupun că a fost o alegere grea, dar priveliștea din jur vă taie respirația și îmi închipui că sunteți cu gândul la ceea ce urmează. Deodată auziți prin stație că vă apropiați de zonă muntoasă înaltă unde veți ateriza pentru prima campare. Pentru a vă lăsa în siguranță la sol, pilotul este nevoit să facă o manevră dificilă care presupune schimbarea poziției de echilibru a aparatului, în condiții de vizibilitate redusă și, de aceea, vă roagă să aruncați imediat peste bord-ul elicopterului încă o cutie din propriul rucsac. Vă rog să faceți alegerea și aruncarea, acum.
Bun, sunteți în siguranță și plutiți chiar deasupra văii pe care veți fi debarcați. Este bine să știți că pe acest traseu, întreaga rută durează între 34 și 38 de ore pentru o persoană aclimatizată și în formă, cu opriri între tabăra de bază (cea în care tocmai vom ateriza) și tabăra 1, tabăra 1 și 2, 2 și 3, 3 și 4 și ascensiunea finală - aceasta durează cam 10-14 ore. Probabil că unii dintre voi veți ajunge să doborâți recordul altor întreprinzători, unii veți abandona pe parcurs, iar alții veți urca în ritmul propriu pentru că vă doriți să vă bucurați de experiență și nu neapărat să fiți primul/prima pe vârf. Oh, nu se poate! Odată cu startul călătoriei, se apropie o furtună de zăpadă și aceasta înseamnă că veți fi nevoiți să înfruntați vânturi puternice. Meteorologii spun că trebuie să faceți față unor temperaturi de -28º C și ca atare, pentru a vă asigura confortul termic, trebuie să luați echipament suplimentar. Astfel, trebuie să sacrificați încă o cutie din rucsacul vostru. Aruncați-o, acum!
Gata, cu îmbrăcăminte călduroasă în rucsac, ați plecat în ascensiunea vieții voastre. Urcați deja de mai bine de 35 de ore și din păcate, sunteți surprinși de o avalanșă iar pentru a alerga mai repede către o zonă de adăpost trebuie să aruncați încă o cutie, acum.
N-ați reușit să vă adăpostiți la timp și practic, sunteți blocați sub zăpadă. Ați rămas inconștienți timp de șase minute, însă, din fericire, șerpașii v-au scos de acolo și deși v-ați cam speriat, sunteți deciși să vă continuați urcarea. Accidentul acesta v-a slăbit forțele, iar pentru a continua aveți nevoie de mai multe corzi de susținere și extra oxigen. Rucsacul acum este prea plin și trebuie să mai aruncați încă o cutie, acum.
Iată că ați ajuns cu bine în tabăra 4. Vă aflați înainte de ascensiunea finală. Până în vârf mai aveți de urcat încă 10 până la 14 ore. V-ați odihnit suficient, iar timpul nu-i tocmai prietenul vostru. Este clar că vă doriți să ajungeți în vârf, dar pentru a vă reîntoarce într-una din taberele de bază, aveți nevoie de parapantă, așa că trebuie să alegeți o altă cutie pe care să o faceți pierdută. Vă rog să aruncați încă o cutie, acum.
Acum e bine! Bagajul are o greutate optimă, v-ați găsit ritmul, rezistați frigului și aerului rarefiat, dar vă apropiați vertiginos de vârf. Ați ajuns și vă bucurați de priveliștea minunată. Nu vă vine să credeți că sunteți acolo, așa că savurați fiecare moment. Atenție! n-aveți prea mult timp la dispoziție pentru că se înserează. Trebuie să plecați urgent înapoi către cea mai apropiată tabără de bază. Pentru a zbura cu parapanta de pe vârf, trebuie să alergați 40 de metri ca să prindeți viteza necesară și, de aceea, trebuie să mai aruncați încă o cutie.
Gata, timp de 12 minute ați plutit până-n tabăra 2, la 5.900 metri. Ați ajuns! Sunteți bine, în siguranță și din nou la o altitudine rezonabilă. Imediat vă dezmeticiți iar adrenalina dispare cu totul, observați că v-ați reîntors cu o singură cutie.”
Cui nu i-a plăcut această experiență? De ce?
Instrucțiuni pentru profesor
Exercițiul are 2 etape: (A) simularea propriu-zisă și (B) debriefing-ul.
Înainte de a le spune povestea, solicitați-le să asculte cu atenție pentru a înțelege regulile jocului.
În joc, pentru a renunța rând pe rând la cutiile din rucsac, participanții vor lucra cu documentul de la exercițiul anterior. Aceasta înseamnă că pentru a arunca „cutiile” din rucsac în afara acestuia, vor folosi funcțiile din Excel „copy” și „paste”.
În acest sens, urmăriți mișcările cardurilor (cutiile din rucsac) în sheet-ul denumit „masa facilitator-ului_faza 2”. Astfel, veți putea să vedeți în timp real care sunt mutările efectuate de toți jucătorii. Așadar, la solicitarea voastră expresă, vor alege cutia la care sunt dispuși să renunțe (cu copy), plasând cardul corespunzător pe planșa personală în spațiul „cutii aruncate pe parcursul ascensiunii” (cu paste) și apoi, o elimină din rucsac (ștergând efectiv acel card din locul copierii).
# Debriefing
în plenară
15 minute
Care a fost prima cutie pe care ai aruncat-o? De ce ai aruncat-o tocmai pe aceea? Ce ai simţit când ai renunţat la ceea ce conținea?
Ce se afla în următoarele trei cutii pe care le-ai aruncat? Ce anume te-a făcut să alegi aceste cutii?
Ce conţineau ultimile două cutii aruncate de tine?
Ce conține singura cutie cu care ai rămas? De ce este importantă această cutie pentru tine?
Care a fost momentul cel mai greu din exercițiu? De ce?
Ce simţi acum când te gândeşti la tot ceea ce era în cutiile pe care le-ai aruncat din rucsac?
Ce simţi când te gândeşti la tot ceea ce este în cutia pe care ai păstrat-o?
De ce este important conținutul singurei cutii rămase pentru tine?
Cum crezi că te va ajuta conținutul acestei cutii pentru a avea succes la școală, în carieră sau în viață?
Care sunt criteriile după care ai ales cutiile pe care ai ales să le arunci pe parcursul călătoriei?
Dacă ai relua exercițiul, la care cutii ai renunța cu prioritate?
Pe care dintre cutii ai vrea să le păstrezi până la coborâre? De ce?
#4 Reflecție Personală
individual
15 minute
Având în vedere conținutul cutiilor din rucsac, precum și experiența din simulare, gândindu-vă la deciziile pe care le-ați luat pentru a alege și renunța la unele dintre cutiile voastre ...
Ce ai aflat despre tine?
Care este tipul de activitate care te energizează?
Cum relaționează experiența din simulare cu obiectivele tale școlare/profesionale?
Care este legătura dintre simulare și codul ocupațional din rezultatul interpretativ al testului SDS pe care l-ai completat?
Care sunt caracteristicile codului sumativ care consideri că te-au ajutat/te-au încurcat să iei decizii în simulare?
Care este tipul de activitate școlară, respectiv ocupație/profesie pentru care ai avea nevoie de abilitățile, atitudinea și comportamentul manifestate în simulare?
Ce consideri că ai învățat din această simulare?
Experiența nu este ceea ce ți se întâmplă, ci ce faci cu ceea ce ți se întâmplă.
Aldous Huxley
#5 Incursiune inițială în lumea profesiilor
individual
30 minute
Cu acest demers dorim să facem transferul de la etapa aceasta de vârstă la educația școlară de care tinerii au nevoie pentru a avea ocupația/profesia la care visează.
Scopul exercițiului:
Să-i încurajăm pe tineri să conștientizeze alegerile și să înțeleagă alternativele pe care le au ca urmare a codului sumativ din raportul interpretativ personal.
Instrucțiuni pentru participanți
1. Studiați ocupațiile aferente fiecărei categorii de interese, așa cum apar acestea pe hexagon. Apoi, gândiți-vă la primele 3 grupuri (RIASEC) cele mai importante pentru sine > vedeți codul sumativ obținut în raportul interpretativ personal Check4Skills.
Aceasta înseamnă că fiecare dintre voi va alege oricare dintre cele 3 variante posibile:
Primul grup de interese RIASEC - cel pe care-l preferați cu prioritate, R sau I sau care…?
Al doilea grup de interese RIASEC pe care-l preferați imediat după prima alegere, R sau I sau care…?
Al treilea grup de interese RIASEC pe care-l preferați după a doua alegere, R sau I sau care…?
2. Citiți informațiile de pe cardurile RIASEC referitoare la categoriile de ocupații alese, apoi comparați-le cu codul sumativ existent în raportul interpretativ personal.
3. Apoi, parcurgeți lista ocupațiilor existentă în raportul interpretativ personal și alegeți 2-3 profesii pe care ați vrea să le explorați curând. Completați în documentul aferent, în secțiunea care arată ca modelul de mai jos.
#6 Știai că...
lucrul în echipe de câte 4 participanți
30 + 10 minute
Scopul exercițiului:
Tinerii să descopere detalii referitoare la responsabilitățile aferente profesiilor, precum și abilitățile de care au nevoie aceștia pentru a avea respectivele profesii în viitor.
Exercițiul se desfășoară în runde, va fi condus de profesor - care va stabili și ordinea jucătorilor. Pe rând, veți citi cu voce tare câte o serie de 4 carduri, din sheet-ul „profesii & abilități”.
Scopul exercițiului este să purtați un dialog, în echipă, în baza cardurilor și să descoperiți ce știați și ce nu știați referitor la profesii și abilități, așa cum sunt acestea descrise mai jos.
Instrucțiuni pentru profesor
Grupați pe categorii de interese (în funcție de prima opțiune a fiecăruia, respectiv R, I, A, S, E, C), în echipe de câte 4 participanți, tinerii vor purta un dialog în baza cardurilor virtuale („detalii profesii” și „detalii abilități”) existente în document.
Exercițiul se desfășoară în runde. Solicită-le să citească fiecare câte 4 carduri (aflate pe același rând), cu voce tare, în ordinea jucătorilor, stabilită de tine.
# Debriefing
în plenară
15 minute
Ce anume nu știați despre sine și ce ați descoperit nou?
Ce anume vă place/nu vă place din ceea ce ați aflat în acest exercițiu?
Cum ați putea afla mai multe informații referitoare la liceul, respectiv ocupațiile/profesiile voastre de interes?
Cu cine considerați că este important să discutați prima dată?
#7 Harta Viitorului
lucrul în echipe de câte 4 participanți
30 + 10 minute
Scopul exercițiului:
Tinerii să-și dezvolte capacitatea de a-și stabili obiective, conștientiza dificultățile ce pot apărea în realizarea obiectivelor, dar și necesitatea depășirii acestora.
Desenați o hartă (cu râuri, munți, localități, deșert, nori etc. ), pe care întâi, notați fiecare obiect și, apoi, marcați:
Unde te afli acum.
Locul în care ai dori să fii în viitor.
Distanța în ani care te despart de acel punct din viitor.
Locurile mai puțin accesibile.
„Mijloacele de deplasare” spre scopul personal.
Instrucțiuni pentru profesor
Încurajați-i să deseneze râuri, munți, localități, deșert, notând fiecare obiect de pe hartă. Apoi, provocați-i să identifice locurile mai puțin accesibile. La final, cereți-le să stabilească „mijloacele de deplasare” spre scopul personal.
Pot face desenul respectiv într-un jamboard sau direct pe hârtie.
# Debriefing
în plenară
15 minute
În ce loc te vezi în viitor?
Câți ani te despart de acel loc?
Prezintă drumul ales. Cu ce „mijloace de transport” vrei să ajungi la destinație?
Cine te va ajuta? În care fază/faze ale parcursului?
În drumul tău, ai și staționări sau locuri periculoase?
Ce ți-ai propus să faci pentru a merge mai departe?