Schimbarea de paradigmă a societății contemporane corelează cu ideea conform căreia, cariera nu privește doar locul de muncă, ci întreaga viață a unei persoane.
Este foarte probabil ca tinerii din target, până la această vârstă, să nu fi avut ocazia să fi fost implicați în suficiente activități relevante pentru viitor, din diverse motive: constrângeri externe (lipsa oportunităților, intenții diferite din partea părinților lor), lipsa sentimentului de auto-împlinire sau convingeri de auto-eficacitate scăzută.
Play4Skills se axează pe identificarea domeniilor de interes, precum și pe explorarea preferințelor personale ale tinerilor cărora ne adresăm. Plecând de la domeniile de interes și preferințele lor - ideile și conceptele care îi atrag, obiectele care le plac, oamenii cu care își petrec timpul și tipurile de activități cu care rezonează - îi provocăm pe tineri să descopere care le sunt indicatorii comportamentali calitativi și cantitativi, ce îi mână înainte în dorința arzătoare de a se afirma, cum pot obține performanța în toate ariile vieții lor, precum și cum să-și creeze premize pentru bunăstare personală.
Conform teoriei lui Holland, interesele constituie factori motivaționali esențiali în alegerea carierei și determină gradul de satisfacție și nivelul de performanță pe care individul le realizează în activitățile pe care acesta le desfășoară.
Cu cât sunt mai bombardați cu informații și mai puțin înzestrați cu competențe, tinerilor le este greu să conștientizeze care le sunt interesele și pasiunile și, astfel, în multe cazuri alegerea carierei rămâne doar la latitudinea părinților/bunicilor sau profesorilor, rudelor, colegilor etc.
Interesele, preferințele și competențele unui individ creează o dispoziție personală specifică, care conduce persoana respectivă la un anumit mod de a percepe lucrurile și evenimentele, de a gândi și simți conform propriei poziționări mentale și, implicit, la un mod specific de a acționa și reacționa la rezultatele pe care le obține.
Această secvență de dezvoltare este continuă și evoluează în funcție de mediile și oamenii cu care individul interacționează pe întreaga perioadă a vieții sale.
De aceea, pentru a transfera în realitate cele de mai sus, la un moment dat, cât mai curând posibil ulterior intervenției va fi esențial să încurajați tinerii din program să caute continuu oportunități de practicare a activităților aflate în sfera lor de interes, prin: voluntariat, practică în mediul pubic, privat, non-profit etc. În plus, dacă au peste 16 ani, ar putea să înceapă prin ași lua un job part-time sau accesa chiar un program de internship în domeniul de interes.
#1 Banca Timpului > Conștientizarea timpului de care dispunem
- 10 minute
Înainte de a trece mai departe, este important să conșientizăm importanța resursei de timp pe care o avem la dispoziție, credem noi, nelimitat. De fapt, aceasta este epuizabilă, nu poate fi cumpărată sau împrumutată, este irecuperabilă.
#2 Play4Skills > Simulare
- 60 - 180 minute, în funcție de timpul avut la dispoziție
- numărul de runde va rezulta din timpul avut la dispoziție și viteza în joc a participanților
Play4Skills este o simulare experiențială bazată pe board game care necesită o strategie clară, gândire deductivă și inductivă, modelează comportamentul ocupațional și contribuie la dezvoltarea gândirii sistemice. Totodată, Play4Skills stimulează gândirea logică, activează memoria și dezvoltă abilitatea de a anticipa deciziile coechipierilor. Implicarea participanților în joc le îmbunătățește acestora încrederea de sine și ajută la exersarea abilităților lor cognitive esențiale, cum ar fi luarea deciziilor, gândirea strategică de nivel superior și rezolvarea problemelor.
Ghidat de un set de reguli, Play4Skills reduce stresul, construiește răbdare, provoacă amuzament și bună dispoziție, motivând jucătorii să se deconecteze de la problemele lor zilnice, imersând în lumea auto-descoperirii, pentru câteva ore.
Așadar, prin intermediul unor carduri de joc, pe niveluri gamificate și a unui set de materiale practice, participanții trec printr-o suită de experiențe educaționale profunde, de la învățarea sau reamintirea unor noțiuni ocupaționale cunoscute, la înțelegerea cognitivă a importanței succesului personal, dar și cum să încorporeze afectiv faptul că orice proces educațional cere timp și o investiție de durată a energiei personale.
Informații referitoare la simulare
Urmează ca tinerii să lucreze în echipe de câte 4-6 participanți.
Simularea se desfășoară în jurul unei mese, în runde și va fi condusă de un facilitator.
Facilitatorul poate fi oricine: educator, profesor, părinte, frate mai mare, coleg, chiar unul dintre jucători (prin rotație) etc.
Jucătorii vor stabili în echipă ordinea lor în joc și totodată, sensul acestuia.
În simulare, tinerii vor lucra cu „4 seturi de carduri”, o „planșă de echipă” și o „planșă portofoliu personal”, câte una pentru fiecare participant.
Simularea pune accent pe constituirea portofoliului personal.
Modul de derulare al rundelor
Startul primei runde începe odată cu împărțirea inițială a cardurilor între participanți.
Participantul care împarte cărțile, la începutul jocului, va oferi colegilor săi câte 4 carduri din fiecare categorie disponibilă, în ordinea în care acestea se succed (profesie, pasiune, abilități, provocare) și un al cincilea, aflat la alegerea fiecărui participant, din oricare celelalte 4 categorii disponibile.
Așadar, odată ce toți tineri au în mână câte câte 5 carduri, simularea poate începe. De altfel, la începutul fiecărei runde, tinerii trebuie să aibă câte 5 carduri în mână.
Toate rundele sunt identice și se defășoară pas cu pas.
Regulile Simulării
Jucătorii au dreptul la o singură „mutare” pe rundă, conform sensului de joc stabilit în prealabil.
În fiecare rundă, opțiunile jucătorului sunt următoarele:
Jucătorul poate plasa un card pe planșa [Portofoliu Personal], dar doar dacă acesta corespunde intereselor personale sau se potrivește cu pasiunile sau abilitățile sale.
Poate face această mutare doar dacă își justifica alegerea în fața colegilor, expunându-le acestora o scurtă situație legată de profesia, pasiunea sau abilitatea pe care a ales-o.
Portofoliul Personal poate include un număr de maximum 8 carduri distincte pe care jucătorul le va putea adăuga pe parcursul rundelor: 2 carduri Profesie, 2 carduri Pasiune, respectiv 4 carduri Abilitate.
PORTOFOLIUL PERSONAL
Atenție! Portofoliul Personal nu poate fi constituit din carduri identice.
Jucătorul poate lua un card nou din oricare dintre cele 4 categorii existente pe masa de joc.
Jucătorul poate renunța la oricare card din mână, dacă consideră că nu i se potrivește sau acesta nu îi mai este folositor.
În acest caz, îl va plasa pe teamboard, în secțiunea corespunzătoare denumită „card jucat”.
TEAMBOARD
Mențiuni importante pentru facilitator
La un moment dat, pe parcursul simulării, jucătorul va putea schimba cardurile portofoliu (din spațiul [Portofoliul Personal]), doar prin intermediul cardurilor provocare și doar dacă pe acestea este menționat vreun mesaj specific.
Unele carduri provocare includ mesaje care pot face excepție de la regulile de mai sus, iar această stare de fapt poate schimba semnificativ dinamica simulării, precum și strategia oricăruia dintre jucători. Așteptați-vă să se frustreze! Întrebați-i dacă nu cumva această situație neașteptată poate interveni și în realitatea lor cotidiană. În acel context, cum procedează de obicei sau cum și-ar dori să acționeze?!
Totodată, este posibil ca la un moment dat să doriți să dinamizați interacțiunea jucătorilor (din diferite motive) și ca atare, le veți putea cere să aleagă de pe masă carduri provocare, care-i va activa și scoate mai mult din zona de confort.
Informații finale
Jocul se va încheia doar în cazul în care vor fi îndeplinite 3 condiții:
Unul dintre participanți a reușit să-și completeze integral planșa portofoliu personal.
Același participant nu mai are în mână niciun card.
Doar după ce și ceilalți participanți intră în runda finală și trec la „mutarea finală” și doar dacă simularea nu se prelungește ca urmare a cardurilor [Provocare] puse în joc de vreun participant iscusit.
Nu uitați!
Unele carduri [Provocare] pot schimba fundamental regulile simulării.
Scorul obținut de jucători în simulare
La finalul simulării participanții își vor putea analiza mai în detaliu [Portofoliul Personal] pe care și l-au creat pe parcursul rundelor.
Așadar, își vor vizualiza alegerile, vor analiza rezultatele, vor aprecia cât de apropiate sunt acestea de realitatea curentă.
Apoi își vor calcula numărul total de puncte. Pe cardul [Profesie] (P), respectiv card [Abilitate] (A), sunt imprimate simboluri distinctive marcate în culori diferite.
Regula de calcul a punctajului obținut în simulare este foarte simplă. Fiecare simbol existent pe cardurile [Profesie] care se regăsește identic și pe cardurile [Abilitate] valorează 1 punct.
Așadar, pentru cardurile de pe [Portofoliu Personal]: 1 simbol (P + A) = 1 punct.
În cazul în care la finalul simulării, jucătorii vor rămâne în mână cu carduri [Profesie] și carduri [Abilități], aceștia vor fi nevoiți să-și scadă punctajul total pe care-l obțin în joc. Astfel, fiecare card [Profesie] și [Abilitate] neutilizat le diminează punctajul total cu câte 1 punct/card.
Simbolurile modelului RIASEC și modelul de calcul al scorului obținut în simulare
R
I
A
S
E
C
Exemplu de calcul al scorului
Pe cardul [Profesie: Mecanic Auto] se află simbolul fucsia [Realistic], care se regăsește pe 3 carduri [Abilitate: Perseverență, Flexibilitate și Gândire Critică]. Astfel, veți acumula 3 puncte. În plus, pe cardul [Profesie: Macanic Auto] se află și simbolul [Convențional], acesta regăsindu-se pe 3 carduri [Abilitate - Inițiativă, Perseverență și Gândire Critică] = 3 puncte.
Totodată, pe cardul [Profesie: Șofer de Camion] se află simbolul fucsia [Realistic], ca și pe 3 carduri [Abilitate: Perseverență, Flexibilitate și Gândire Critică] = 3 puncte. Menționăm că pe cardul [Profesie: Șofer de Camion] se află suplimentar și simbolul portocaliu [Întreprinzător] , doar că acesta n-are corespondent pe niciun card [Abilitate] = 0 puncte.
Așadar, în exemplul nostru cele 2 carduri [Profesie] + 4 carduri [Abilitate] existente la finalul jocului în portofoliul jucătorului, îi aduc acestuia 9 puncte, în total.
În eventualitatea în care jucătorul a rămas cu 1 card [Profesie] în mână și cu 1 card [Abilitate], din scorul de mai sus, vom scădea 2 puncte. Așadar, scorul final total este 7 puncte.
Dacă însă jucătorul nu a rămas fără niciun card în mână, atunci scorul final total, rămâne 9 puncte.
Dacă punctajul total al jucătorului este
sub 3 puncte
Considerăm că jucătorul nu a dat importanță simulării, nu a fost suficient de ambițios/ambițioasă pentru a potrivi profesiile de care este atras(ă) cu abilitățile complementare, sau a participat doar cu scopul de a se informa referitor la anumite profesii.
Cu siguranță nu a intrat în simulare cu gândul de a câștiga.
Ne place să credem că data viitoare va proceda diferit, în avantajul său.
Dacă punctajul total al jucătorului este
între 4 și 7 puncte
Considerăm că jucătorul s-a orientat pentru a potrivi într-o oarecare măsură profesiile care îl/o atrag cu abilitățile complementare. Ar fi putut avea un punctaj mai mare dacă ar fi ales să fie mai proactiv(ă) și ar fi intrat în simulare cu gândul de a nu rămâne cu carduri în mână până la finalul jocului. Cel mai probabil, dacă ar fi riscat mai mult jucând și carduri provocare, colaborând sau intrând în competiție cu ceilalți participanți ar fi putut obține un punctaj mai mare. Oricum, îndrăznim să credem că este interesat(ă) să descopere care-i sunt cele mai potrivite profesii și care sunt abilitățile de care va avea nevoie pentru a performa în viitor.
Dacă punctajul total al jucătorului este
peste 8 puncte
Suntem convinși că jucătorul și-a dorit să câștige multă experiență, potrivind-și abilitățile cu profesiile complementare de care este atras(ă), învățând activ.
Credem că poate chiar să știe care sunt profesiile care i s-ar potrivi și în plus, ne place să credem că prin intermediul acestei simulări a descoperit lucruri pe care nu le cunoștea sau nu le-a conștientizat până acum despre sine.
TERMINOLOGIE
Card Profesie: este denumirea generică pentru 100 carduri profesii, definite pentru această simulare. Am selectat o suită de profesii din cele mai obișnuite și întâlnite adesea în prezent în piața muncii. Ne dorim ca participanții să se familiarizeze cu cât mai multe dintre acestea pentru ca ulterior să îi ajute în a lua decizia potrivită pentru etapa școală, academică și/sau în cariera viitoare.
Card Abilitate: este denumirea generică pentru 16 carduri abilități ale Secolului 21, definite pentru această simulare. Am ales aceste abilități transversale pentru că majoritatea acestora sunt adresate parțial la școală, pot fi dezvoltate în contexte diferite, prin intermediul unor abordări transdisciplinare și, în plus, sunt esențiale pentru multe profesii și pentru viață.
Card Pasiune: este denumirea generică pentru 27 carduri pasiuni, definite pentru această simulare. Atunci când suntem pasionați de anumite subiecte ne vine mai ușor să performăm. Pasiunea provoacă entuziasm, ne oferă perspectivă și dorința de a avea succes.
Card Provocare: este denumirea generică pentru 32 carduri care invită participanții să acționeze în diferite moduri, scoțându-i din zona de confort. Vor decide singuri dacă pun mesajul respectiv în practică sau nu neapărat. Aceste carduri energizează, creează o dinamică activă și oferă momente prielnice luării unor decizii rapide, dificile sau controversate. Aceste carduri aduc o notă de echilibru și au scopul de a simula realitatea exact așa cum este aceasta de fapt în viață.
Card Joker: este denumirea generică pentru cardurile care pot înlocui oricare alte carduri dintr-o categorie, dacă acestea există în pachetul respectiv. Nu toate pachetele au carduri Joker.
Planșa Portofoliu: este spațiul personal în care participanții vor plasa cardurile portofoliu aflate în concordanță cu interesele, pasiunile și abilitățile personale. Fiecare participant folosește câte o astfel de planșă în timpul simulării.
Planșa Teamboard: este spațiul din mijlocul mesei, pe care vor plasa cele 4 seturi de carduri de joc.
#3 Reflecție Personală
- în diade
- 10 minute
Rugați participanții să se gândească retrospectiv la experiența pe care au avut-o astăzi și apoi să spună perechii sale:
Cum m-am simțit în simulare?
Ce am aflat nou despre sine?
Ce a fost absolut surprinzător în acest exercițiu?
Ce intenționez să fac mai departe?
#4 Aprofundare noțiuni referitoare la profesii/ocupații
- individual
- 10-20 minute
Încurajați-i să se gândească la viitorul lor și să enumere ocupațiile sau profesiile care le-ar plăcea, dar și pe cele despre care ați discutat în diferite etape ale jocului, sau despre cele pe care le-au abordat cu alte persoane.
Pentru aceasta, oferiți-le acces la butonul de mai jos.
Resurse pe care le puteți descărca, printa și utiliza în interacțiunile față în față
Acces la varianta online
Menționez că regulile simulării online sunt ușor diferite față de cea offline.